Vi lämnade lite kalla och gråa göteborg för lite bättre väder i Split, vädret blev dock klart varmare på lördagen med ett riktigt sommarväder. Så varmt att vissa av oss till och med badade, eller doppade fötterna iaf 😊 På flygplatser och flygplan är det fortfarande mask på som gäller.

Landat i Split

Vi landade säkert på Splits internationella flygplats som verkade ganska så nybyggd, efter att ha mellanlandat i Mûnchen. Efter passkontroll tog vi bussen in till Split centrum för lite mat och runvandring innan vi åkte till hotellet som låg på gångavstånd från centrum

Efter lite rundvandring hittade vi en restaurang som verkade bra. Efter en lugn middag på en liten innergård, var vi alla mätta och belåtna.

Tillbaka på hotellet blev det en tidigkväll för de flesta, morgondagens konferenspass lockade, men först en fantastisk frukostbuffé. Konferenspassen innehöll strategier kring marknadsföring och en introduktion till fotografering med mobilen

Bild

Stadsvandring i ett lätt regningt Split

Efter konferenspassen gick vi in till Split tillsammans för att titta lite närmare på staden

Snart framme i gamla stan, det lätta regnet höll de värst turistmassorna vid stången, det var inte så mycket folk ute. Rätt så skönt!

Lördag och dags för gruppaktiviteter

Efter frukost och konfererande, var det nu dags för dagens aktiviteter. På schemat stod: Lagjakt! Jakten gick ut på att det jagade laget fick med sig AirTags som ”tillhörde” det jagande laget, som skulle ”fånga” dem genom att ta fånga dem på ett foto. Med hjälp av sina mobiler skulle de kunna hitta dem genom att AirTagsen gav de jagade lagets position. Det jagade laget skulle besöka fyra platser och på varje plats utföra ett fotouppdrag (fotouppdragen kunde vara som ni ser bland bilderna, tex att illustrera en scen ur en pjäs framför teatern eller imitera en influencer) som bevisade att de hade varit på just den angivna platsen. Efter avslutad jakt, bytte de roller med varandra och jakten var på nytt igång. Tyvärr kom positionsuppdateringarna lite för sällan mot vad man hade önskat sig, men trots allt blev ena laget fångade mellan punkt 2 och 3, samt att det andra laget nästan sprang in i sina förföljare. Mycket roligt och mycket spring bland Splits gamla gränder blev det.

Efter första jakten blev det dags för en lunch med efterföljande glasspaus, innan vi fortsatte jagandet men nu med ombytta roller

Jakten är igång igen...

Fångade!

Efter jaktaktiviteten begav sig en del av företaget upp för berget för att skaffa sig en storslagen utsikt över staden, en rejäl bestigning i vårsolsvärmen!

Middag på vinbaren Zinfandel

Efter tips hade vi bokat bord på mat- och vinbaren Zinfandel. En mycket lyckad bokning visade det sig, då både viner och mat var klart över förväntan. Extra mysigt blev det av de sex(?) strömavbrotten, men det fanns både trubadur och levande ljus, så det gjorde inte så mycket.

Dags att bege oss hemåt

Söndagens förmiddag ängnade vi åt att konferera, äta lunch, se europas smalaste gata (enligt rykten), och se en äkta dalmatinsk hund

Bild

Söndagen betyder också hemresa, och tillbaka till en ny vecka på jobbet. Men vilket roligt jobb vi har. Det här får vi göra om snart, och en del av hemresan gick åt till att bestäma höstkonferensen. Ser fram mot hösten, men först en härlig sommar! ☀️